Wały napędowe to podzespoły wykorzystywane w układach napędowych nie tylko samochodów, ale również autobusów, aut dostawczych, czy maszyn rolniczych, szynowych oraz przemysłowo-produkcyjnych. Warto po pewnym okresie – w wyniku użytkowania oraz eksploatacji – zwrócić uwagę na ich stan, celem dokonania odpowiedniej regeneracji. No właśnie – na czym dokładnie polega regeneracja wałów napędowych?

Z czego zbudowany jest wał napędowy?

Najważniejszym zadaniem wału napędowego jest przeniesienie momentu obrotowego między poszczególnymi elementami całego układu napędowego. W zależności od danej konstrukcji wykorzystuje się jeden lud dwa wały napędowe. Zbudowane zostały tak, aby mogły wytrzymać wiele obciążeń, skoków temperatur, czy czynników mechanicznych. Składają się przede wszystkim z: przegubu krzyżakowego, rurowego korpusu, złącza kołnierzowego, połączenia przesuwnego (wielopustu), osłon czy łączników.

Dlaczego pojawiają się usterki wałów napędowych?

Najczęstszymi objawami usterek wałów napędowych jest różnego rodzaju bicie, stukanie oraz szumy. Bicie promieniowe, czy drgania niekorzystnie wpływają na pracę np. skrzyni biegów, czy mostu napędowego. Powoduje to poważne uszkodzenia względem innych elementów. Niekiedy kierowca w ogóle nie zgłasza tego problemu, ponieważ problem nie jest wyczuwalny albo kojarzony mylnie – z inną usterką pozostałych podzespołów w pojeździe. Odpowiedni i fachowy warsztat samochodowy powinien taką awarię zauważyć od razu, ale też nie zawsze się to dzieje. Dlatego warto podczas okresowych przeglądów lub serwisowania zwrócić na ten problem uwagę.

Na czym polega proces regeneracji wałów napędowych?

Wały napędowe z powodu swojej ciężkiej pracy często ulegają awariom i uszkodzeniom. Serwisy czy punkty samochodowe zazwyczaj oferują ich regeneracją (jak w przypadku turbosprężarek, które również się regeneruje). Proces ten jest niezwykle złożony i polega na:

  • weryfikacji stanu wału, demontażu części i dokładnym badaniu wszystkich elementów,
  • piaskowaniu, centrowaniu krzyżaków, śrutowaniu czy szlifowaniu – pełne oczyszczenie wszystkich części wału,
  • wycięciu oraz usunięciu uszkodzonych lub zużytych elementów na całkiem nowe i przede wszystkim – sprawne,
  • zespawaniu elementów,
  • wyważeniu wału napędowego (dynamicznym lub geometrycznym), aby sprawdzić, czy jest w pełni sprawny,
  • zabezpieczeniu wału poprzez lakierowanie, co sprawi, że element będzie mniej podatny na uszkodzenia mechaniczne.

Podczas regeneracji wału napędowego wymieniane zostają najczęściej: przeguby, podpory, łączniki, półosie, krzyżaki, czy obejmy. Użycie nowych elementów oraz regeneracja całego układu pozwoli na lepszą pracę i działanie przez nawet długie lata. Najlepiej jednak oddać swój pojazd fachowcom, aby mogli odpowiednio zregenerować ten układ. Przykładem mogą być https://takiewaly.pl. Charakteryzują się przede wszystkim profesjonalizmem i rzetelną pracą, a to wszystko w trosce o odpowiedni stan samochodu i bezpieczeństwo podczas jazdy.

źródło zdjęcia: freepik.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj