Wybór i wymiana tarcz hamulcowych

Jedną z okresowych operacji technicznych koniecznych w Twoim samochodzie jest wymiana i wybór nowych tarcz hamulcowych. Książki serwisowe pojazdów opisują żywotność tarcz, jednak faktycznie jest to zależne od stanu zużycia hamulców ocenianego w trakcie diagnostyki. Ostatecznie to mechanik w trakcie przeglądu technicznego ocenia stan układu hamulcowego i konieczność jego wymiany. To właśnie moment, w którym trzeba rozważyć wybór nowych tarczy hamulcowych.

Jedną z okresowych operacji technicznych koniecznych w Twoim samochodzie jest wymiana i wybór nowych tarcz hamulcowych. Książki serwisowe pojazdów opisują żywotność tarcz, jednak faktycznie jest to zależne od stanu zużycia hamulców ocenianego w trakcie diagnostyki. Ostatecznie to mechanik w trakcie przeglądu technicznego ocenia stan układu hamulcowego i konieczność jego wymiany. To właśnie moment, w którym trzeba rozważyć wybór nowych tarczy hamulcowych.

Większość aut, zgodnie ze swoją specyfikacją techniczną, ma przewidziane dodatkowe zużycie tarcz hamulcowych w granicach 2 mm, czyli po 1 mm z każdej strony. Przykładowo: nowa tarcza ma grubość 26 mm, czyli kiedy będzie miała 24 mm powinna zostać wymieniona. Pomimo, że doświadczony mechanik jest w stanie ocenić stan komponentów, zalecamy jednak trzymania się dokładnie podanych w specyfikacji wymiarów. Warto w tym momencie również zwrócić uwagę na metodę szlifowania. Wbrew obiegowej opinii, że toczenie jest metodą pomocną w sytuacji krzywych tarcz, które biją, to jednak my zalecamy ją w pośredniej fazie, czyli kiedy tarcze są zużyte w 40-50%. Toczenie umożliwia usunięcie tzw. rantu, jego powstanie nieuniknione w trakcie zużywania się odlewu, mniej więcej od połowy jego użytkowania i później. Powstający w trakcie normalnego użytkowania sam z siebie nie stwarza problemów przy hamowaniu. Mimo to powoduje piszczenie i skrzypienie w trakcie jazdy.

Zakup nowych tarcz hamulcowych, biorąc pod uwagę dużą i różnorodną ofertę sklepową, nie powinien stanowić problemu. Trzeba jednak brać pod uwagę, że na jakość i żywotność tarcz znacząco wpływa mieszanka, z której jest wykonany klocek hamulcowy. Dlatego na początku najlepiej kierować się wyborem odpowiednich okładzin.

Wracając jednak do wyboru tarcz – przeanalizujmy propozycje rynku opierając się przede wszystkim klasyfikacją komponentów. Klasa budżetowa jest prezentowane przez tzw. “private label” dystrybutorów części zamiennych. Tu można wymienić: Maxgear, ABE, Samko, itp. Uwzględniając fakt, że ta półka jest specjalnie certyfikowana pod kątem wymagań Unii Europejskiej, można rozważyć wybór takich tarcz jako dostateczne i dające możliwość obcięcia kosztów wydawanych na auto.

Średni segment rynku jest reprezentowany przez producentów, którzy produkują tarcze montowane pierwotnie. Podobnie proponują podzespoły pod własnymi markami. Na tej liście znajdują się: Zimmermann, ATE, TRW, Road House, Textar, Brembo. Można zaproponować te tarcze jako pełnowartościowy zamiennik seryjnych.

Półka premium – te tarcze to wbrew pozorom nie wysoka cena, a przede wszystkich komponenty, które mają przewagę nawet nad oryginalnymi podzespołami. Zazwyczaj to wzmacniane odlewski, nacinane lub nawiercane. Marki, które reprezentują ten segment: Performance Friction, EBC Brakes, Power Friction, DBA, Power Stop. Należy pamiętać, że wybór tarcz i klocków hamulcowych lepiej zostawić na oddzielne przeglądy, ponieważ są to inne właściwości i parametry.

Brakestock.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj