Dbanie o samochód w sezonie zimowym nie należy do najłatwiejszych zadań. Niektórzy twierdzą nawet, że zimą w żadnym wypadku nie należy myć auta. Być może jest to zbyt restrykcyjne podejście. Warto jednak wiedzieć, jakich zasad przestrzegać, aby przy okazji zimowego motoryzacyjnego spa nie uszkodzić lakieru.
Dlaczego nie?
Wielu kierowców przekonuje, że mycie samochodu zimą prowadzi do zamarznięcia uszczelek i zamków. Tymczasem wystarczą podstawowe środki ostrożności, aby uniknąć podobnego problemu. Zresztą, znacznie bardziej negatywne skutki na Twoje auto mogą mieć sól, piasek i inne zanieczyszczenia, które przywierają do niego podczas zimowej jazdy, szczególnie po mieście. Oblepiające karoserię błoto pośniegowe prowadzi do stopniowego matowienia lakieru i elementów z tworzyw sztucznych, a osady z soli wżerają się w strukturę lakieru, przyspieszając korozję blachy. W ten sposób miejsca, które już wcześniej były choćby w niewielkim stopniu uszkodzone, mogą łatwo poddać się rdzy. Dlatego mycie samochodu zimą jest absolutną koniecznością. Nie czekaj z nim do wiosny!
Szybko i wygodnie? A może długo i mozolnie?
Wybór metody jest niezwykle ważny. Myjnia automatyczna łatwo i stosunkowo dokładnie usuwa brud (również z podwozia), zapewnia też suszenie, co w okresie zimowym jest bardzo ważne. Jednak zużyte szczotki mogą uszkodzić lakier. Z kolei w myjni samoobsługowej szybko i niewielkim kosztem, przy pomocy dyszy ciśnieniowej, spłuczesz nawet uporczywy brud z nadkoli. Takie rozwiązanie ma inny spory minus: wyjeżdżając z myjni samoobsługowej nie masz możliwości osuszenia auta. Gdy na zewnątrz panuje mróz, łatwo w ten sposób uszkodzić karoserię.
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest ręczne mycie w zaciszu własnego garażu. Wiadro, gąbka i chemia samochodowa, odporna na niskie temperatury – to trio, które pozwoli Ci zadbać o auto bez strat. Wymaga jednak więcej czasu i cierpliwości.
Mycie ręczne w 4 krokach
- Opłucz karoserię, używając węża ogrodowego lub wiadra, aby usunąć drobinki brudu, które w przeciwnym razie mogą podziałać podczas mycia jak peeling i porysować lakier.
- Przy pomocy myjki ciśnieniowej usuń zabrudzenia z trudno dostępnych miejsc i zagłębień. Jeśli nie masz takiego urządzenia, pozostaje Ci cierpliwe opłukiwanie wodą z wiadra lub węża.
- Następnie przystąp do zasadniczego mycia. Za pomocą miękkiej szczotki lub gąbki oraz kosmetyków samochodowych usuń resztki zanieczyszczeń i zacieki z powierzchni karoserii. Pamiętaj, że duży nacisk i szorowanie mogą łatwo porysować lakier.
- Kierowcy często zapominają o wytarciu auta do sucha. Tymczasem zimą jest to bardzo istotny element konserwacji, który pomaga uniknąć przymarznięcia zamków czy też utworzenia warstwy lodu na szybach i lakierze. Najlepiej sprawdza się do tego ściereczka z mikrofibry, która dokładnie osusza i delikatnie poleruje lakier. Zwróć szczególną uwagę na uszczelki. Po osuszeniu warto spryskać je preparatem ochronnym na bazie silikonu, aby na dłużej zachowały sprężystość i głębię koloru.
Kiedy myć samochód?
Na mycie wybierz niezbyt surowy dzień. Jeśli temperatura utrzymuje się na plusie, możesz bez obaw myć samochód na zewnątrz. Gdy jednak trzyma mróz, lepiej schroń się ze swoimi czterema kółkami w ogrzewanym garażu, a po myciu odczekaj, aż auto dobrze wyschnie, nim wyjedziesz na ulicę. Łatwo się domyślić, co może się wydarzyć, jeśli zbierająca się w zakamarkach karoserii woda zamarznie. Grozi Ci wówczas nie tylko rozmrażanie oblodzonych zamków, ale znacznie bardziej dalekosiężne konsekwencje: pęknięte uszczelki, rozsadzony od wewnątrz lakier… Nic przyjemnego!
Warto zadbać o auto przed zimą. Dokładne umycie, glinkowanie i zabezpieczenie woskiem pomoże uniknąć problemów z konserwacją w najchłodniejszych miesiącach. Zanim nadejdą pierwsze mrozy, zajrzyj na nocar.pl i zaopatrz się w niezbędne kosmetyki i akcesoria samochodowe!