Autonomiczne samochody – jazda bez trzymanki

Przyszłość już jeździ po naszych drogach.

Choć rzeczywistość nadal jest daleka od wizji pojazdów na autostradzie, które same transportują pasażerów do celu, producenci systematycznie wprowadzają rozwiązania, które zwiększają samodzielność samochodów.

Aby ułatwić klientom wybór właściwego modelu samochodu autonomicznego, którego funkcje różnią się od siebie w zależności od marki oraz zastosowanej technologii, producenci najczęściej odwołują się do 6-cio poziomowej klasyfikacji, która została przygotowana przez SAE International, organizację zrzeszającą inżynierów zajmujących się motoryzacją, lotnictwem oraz maszynami wykorzystywanymi w przemyśle.

Poziomy automatyzacji:

Poziom 0

Brak funkcji automatyzacji jazdy. Kierowca odpowiada za wszystkie czynności składające się na jazdę samochodem. Systemy automatyczne są obecne, ale nie mają kontroli nad pojazdem – mogą jednak wysyłać ostrzeżenia informujące kierowcę o zagrożeniu.

Poziom 1

Pojawia się wspomaganie kierowcy. Niektóre czynności związane z jazdą samochodem są wykonywane przez systemy wspierania kierowcy , np. kierowanie pojazdem, zwalnianie, przyspieszanie. Samochód wykorzystuje do tego celu informacje, które dotyczą środowiska w obrębie pojazdu. Przykładem autonomii poziomu pierwszego są inteligentne tempomaty (ACC), systemy wspomagania parkowania, które są wyposażone w automatyczne sterowanie; systemy wspomagające pozostanie pojazdu na danym pasie ruchu II typu. Powyższe rozwiązania mogą w odpowiedniej sytuacji zmienić tor jazdy samochodu, prędkość (przyspieszanie, hamowanie). Całą jazdę realizuje jednak kierowca.

Poziom 2

Częściowa automatyzacja, czyli kombinacja jednego lub więcej systemów wspomagania jazdy, które kontrolują zarówno tor jazdy, jak i prędkość samochodu. Samym prowadzeniem samochodu zajmuje się nadal tylko człowiek.

Poziom 3

Warunkowa automatyzacja. Komputer, w wyznaczonych warunkach jazdy, kontroluje wszystkie jej aspekty. Kierowca jest odpowiedzialny za podjęcie właściwej decyzji oraz reakcję, kiedy system zakomunikuje o takiej konieczności. Komputer nie musi jednak monitorować stale drogi.

Przykładem warunkowej automatyzacji jest m.in. fuzja czujników i systemów detekcji, które poszerzają zakres monitorowanego środowiska wokół pojazdu z 20° do niemal 360°. Dla wygody i bezpieczeństwa kierowcy pojawiają się rozwiązania w postaci bezdotykowych sterowników, które współpracują z systemem rozpoznawania głosu, gestów czy kierunku, w którym patrzy się kierowca. Nad takimi rozwiązaniami pracuje firma IT z Krakowa, specjalizująca się m.in. w automotive.

Poziom 4

Automatyzacja wysokiego poziomu. Kontrola wszystkich aspektów jazdy jest sprawowana przez komputer. Na wezwania do przejęcia kierownicy nie musi natychmiastowo reagować kierowca, przejazd autostradą odbywa się autonomicznie, natomiast jazda przez osiedle wymaga już działania człowieka.

Poziom 5

Pełna automatyzacja, czyli pieśń przyszłości. Samochód jest prowadzony wyłącznie przez systemy automatyczne, po uprzednim wprowadzeniu przez kierowcę adresu docelowego.

Automatyczne pojazdy umożliwiają samochodom podejmowanie decyzji zbliżonych do decyzji podejmowanych przez kierowcę. Obecnie brak na rynku samochodów, które reprezentują 4 i 5 poziom, poza wersjami prototypowymi czy koncepcyjnymi. Producenci zakładają, że najczęściej będą dostępne w sprzedaży w 2020 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj