Japończycy lubują się w tworzeniu „podmarek” swoich czołowych marek samochodowych. Toyota ma Lexusa, Nissan kreuje Infiniti, jednak największym wydarzeniem ostatnich lat jest wskrzeszenie przez Hondę marki Acura. Model NSX najnowszej generacji, jak i wcześniejsze odsłony tego super-samochodu, nie bez przyczyny nazywany jest japońskim ferrari. Szkoda tylko, że w Europie Acura to praktycznie motoryzacyjny jednorożec.
Pierwsze wyjście z mroku
Acura zadebiutowała w 1986 roku w Stanach Zjednoczonych i to ona była tak naprawdę prekursorem dla późniejszego tworzenia Lexusa czy Infiniti. To sukces Acury popchnął właścicieli Toyoty i Nissana do inwestowania w luksusowe super auta. Pierwsza Acura https://www.ucando.pl/a/acura/m-1505 z symbolem NSX (New Sports eXperimential) pojawiła się w 1990 roku. Ten sportowiec, napędzany jednostką V6, był fenomenem na skalę światową. Samochód w całości zbudowano z aluminium, co wówczas było rozwiązaniem rewolucyjnym. Taka lekka konstrukcja wspomagana silnikiem V6 3.2 VTEC pozwalała rozpędzić auto do 270 km/h z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy. Jak na lata 90., były to świetne osiągi, które dorównywały Ferrari czy Porsche. Ale to jeszcze nic!
NSX
Dwadzieścia pięć lat po debiucie pierwszego NSX-a, Acura znów weszła do gry, przyprawiając niejednego samochodowego wyjadacza o wypieki na twarzy. Nowa Acura NSX powstała w całości w Stanach Zjednoczonych i otrzymała centralnie umieszczony hybrydowy, sportowy układ napędowy. Oczywiście, sercem układu jest podwójnie doładowana V6-tka DOHC z układem cylindrów rozwartym pod kątem 75 stopni, wykonana z aluminium, oraz system Sport Hybrid z trzema jednostkami elektrycznymi. Wspomaga je 9-stopniowa automatyczna przekładnia dwusprzęgłowa DTC. Aby tradycji stało się zadość, najnowszy model Acury NSX otrzymał ultralekką i bardzo sztywną konstrukcję nadwozia.
Acura NSX, nawet po paru latach od swojego debiutu, to nadal diabeł na kołach i popis inżynierskiej myśli technicznej. Samochód z silnikiem o pojemności 3.5 litra, wspieranym przez jednostki elektryczne, oferuje łącznie 581 KM i moment obrotowy 646 Nm, co przy niskiej masie konstrukcji pozwala rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie 3,2 sekundy, zaś prędkość maksymalna NSX-a to 305 km/h.
Choć najnowsza Acura NSX to raczej mało spotykany widok, szczególnie na polskich drogach, to Honda zapewnia pełne zaplecze techniczne dla tego modelu. W Ucando.pl znajdują się wszystkie niezbędne części zamienne do tego demona prędkości, pochodzące wprost z japońskich fabryk Hondy. Acura NSX to samochód nie dla każdego. Jej niecodzienny design oraz osiągi sprawiają, że stała się poważnym konkurentem dla włoskiego Ferrari czy niemieckiego Porsche. Wystarczy na nią spojrzeć. Aż kipi od mocy i testosteronu. Acurę NSX wychwalał sam Ayrton Senna, zwłaszcza za wysokoobrotowy silnik oraz świetne zawieszenie. Lepszej rekomendacji chyba nie potrzeba!
Acura NSX to faktycznie mało spotykany widok, ale mnie udało się ją nawet przejechać. Znajomy kumpla ma to cacko i normalnie sztos moim zdaniem! A Ayrton Senna to był mój ulubiony kierowca wyścigowy. Pamiętam jak dowiedziałem się o wypadku na wyścigu Gran Prix San Marino w 94 🙁 Byłem wtedy smarkiem, a jak to przeżyłem, masakra…